GT3 Cup
Główna Motonowości Nowe 911 GT3 Cup. Na coś takiego czekaliśmy?

Nowe 911 GT3 Cup. Na coś takiego czekaliśmy?

przez Izaak Chwist
0 komentarz

Porsche zaprezentowało najnowszą generację najlepiej sprzedającego się samochodu wyścigowego na świecie, czyli 911 GT3 Cup. Od początku sezonu 2021 samochód będzie startował w kilku różnych cyklach na całym świecie.

Porsche zaprezentowało pierwsze 911 Cup 30 lat temu, w 1990 r. Samochód bazował na generacji 964, a do swojego debiutanckiego sezonu w niemieckim pucharze Porsche Carrera Cup przystąpił z silnikiem o mocy 260 KM. Od 1993 r. rywalizował też w nowo powstałym Porsche Supercup, organizowanym w ramach programu wsparcia Grand Prix Formuły 1. Do dzisiaj ta niezwykle ceniona wyścigowa maszyna doczekała się jeszcze pięciu generacji; łącznie zbudowano ją w rekordowej liczbie 4251 egzemplarzy.

Nowe 911 GT3 Cup

GT3 Cup to pierwsza wyścigowa odmiana bazująca na obecnej generacji 911 – 992 – i pierwszy samochód Porsche rywalizujący w markowych pucharach, który ma szerokie nadwozie Turbo. Dysponując mocą około 375 kW (510 KM), przewyższa swojego bezpośredniego poprzednika o 25 KM. Co więcej, nowe 911 GT3 Cup może być zasilane paliwami syntetycznymi, które pozwalają znacznie obniżyć emisję CO2 w wyścigowych warunkach. W zależności od układu toru jego czasy okrążeń powinny być o dobry 1% lepsze niż wcześniej.

W samochodzie można od razu dostrzec zoptymalizowaną aerodynamikę i bardziej muskularny wygląd. Po części to zasługa szerokiego, lekkiego nadwozia w specyfikacji Turbo, które po raz pierwszy zastosowano w samochodzie Cup. Z tyłu jego karoseria mierzy 1902 mm szerokości (o 28 mm więcej niż poprzednika). Wyróżnia się dodatkowymi wlotami powietrza chłodzącego przed kołami. Co więcej, również przednia oś generacji 992 jest znacznie szersza niż w poprzedniku. Dzięki dodatkowo poszerzanym błotnikom z przodu nowe 911 GT3 Cup mierzy teraz aż 1920 mm szerokości. Zapewnia to miejsce dla odpowiedniej kombinacji obręczy i opon, typowej dla wyścigów GT3 – z felgami o szerokości 12 cali z przodu i 13 cali z tyłu. Ma ona pozytywny wpływ na prowadzenie oraz właściwości jezdne samochodu.

GT3 Cup

Fot. Porsche

Poprawiony docisk aerodynamiczny

Równocześnie siódma generacja 911 GT3 Cup generuje zauważalnie większy docisk aerodynamiczny. To zasługa połączenia tylnego spojlera, zaopatrzonego w większe skrzydło, i przedniego zderzaka, który został specjalnie przystosowany do wyścigów – otrzymał spojler oraz strategicznie rozmieszczone krawędzie rozdzielające. Regulowane w 11 pozycjach tylne skrzydło z mocowaniem typu „łabędzia szyja” zapewnia nieprzerwany przepływ powietrza pod skrzydłem. Lepsza efektywność w zakresie aerodynamiki przyczynia się również do stabilniejszego prowadzenia, szczególnie w szybkich zakrętach.

Fot. Porsche

Nadwozie

Nadwozie samochodu Cup generacji 991.2 w 70% składało się ze stali i w 30% z aluminium. W przypadku następcy współczynnik ten uległ odwróceniu. Fakt – pojazd waży o ok. 35 kg więcej (masa własna „na sucho” wynosi 1260 kg), ale wynika to np. z zastosowania dodatkowych rozpórek stalowej klatki bezpieczeństwa. Demontowana klapa ewakuacyjna w dachu jest zgodna z najnowszymi normami FIA. Wszystkie okna 911 GT3 Cup wykonano z lekkiego poliwęglanu i zaopatrzono w odporną na zarysowania, twardą powłokę. Do produkcji drzwi, pokrywy silnika i tylnego skrzydła posłużyło tworzywo sztuczne wzmacniane włóknem węglowym. Z kolei przednia pokrywa, z charakterystycznym kanałem wylotowym i centralnym wlotem powietrza, stanowi doskonały przykład inteligentnego wykorzystania materiałów. Podobnie jak w 911 Carrera wykonano ją z aluminium, co obniża koszty naprawy w razie wypadku.

Fot. Porsche

Silnik

Jeśli chodzi o silnik, 911 GT3 Cup pozostaje wierne jednostce wolnossącej. W wersji wyścigowej 4-litrowy, chłodzony cieczą 6-cylindrowy bokser rozwija moc 375 kW (510 KM). Wysokoobrotowy silnik z układem smarowania z suchą miską olejową osiąga swoją maksymalną moc przy 8400 obr./min (wcześniej: 7500 obr./min), „kręci się” do 8750 obr./min, a maksymalny moment obrotowy 470 Nm generuje przy 6150 obr./min. Pojedyncza przepustnica motylowa w połączeniu z dwiema klapami rezonansowymi zapewnia jeszcze bardziej spontaniczną reakcję silnika, który w połączeniu z wyścigowym układem wydechowym z katalizatorem wytwarza niesamowity dźwięk. Do wyboru są trzy różne układy wydechowe – zależnie od serii wyścigów, przepisów oraz toru wyścigowego. Elektroniczny system zarządzania silnikiem MS 6.6 dostarcza firma Bosch.

Podobnie jak w przypadku poprzednika 6-cylindrowy silnik wymaga przeglądu konserwacyjnego dopiero po 100 godzinach jazdy torowej. Jednostka współpracuje z 6-biegową, kłową przekładnią o masie 72 kg, za pośrednictwem jednomasowego koła zamachowego i trójpłytkowego sprzęgła ze spieków metalowych. Zmiana przełożeń odbywa się za pomocą łopatki przy kierownicy. „Niewielka inspekcja” skrzyni wymagana jest po 60 godzinach jazdy wyścigowej. W przypadku Porsche Mobil 1 Supercup odpowiada to mniej więcej 2 latom rywalizacji. Gruntowny remont zaplanowano po 120 godzinach wyścigów. Za sterowanie siłownikiem zmiany biegów odpowiada elektryczny serwomotor, zastępujący stosowaną wcześniej jednostkę pneumatyczną.

Dostawy pojazdów dla zespołów ruszą w lutym 2021 r. Nowe 911 GT3 Cup jest już dostępne w sprzedaży – w cenie 225 tys. euro plus krajowe podatki.

Powiązane artykuły

0 0 Głosować
Ocena artykułu
Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze

Ta strona używa plików cookie, aby poprawić Twoje doświadczenia. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej