diesel
Główna E-Mobilni Diesel kontra elektryk – czy Arabia Saudyjska odchodzi od ropy?

Diesel kontra elektryk – czy Arabia Saudyjska odchodzi od ropy?

przez Krystian Paduch
0 komentarz

Arabia Saudyjska, zmęczona eksportem ropy, której pochodnym produktem jest oczywiście diesel, może rozpocząć produkcję pojazdów elektrycznych firmy Lucid.

Według U.S. Energy Information Administration, Stany Zjednoczone są największym producentem ropy na świecie. Arabia Saudyjska jest drugą, ale to właśnie dolary w dużym stopniu finansują jej gospodarkę. Dlatego jest tak niesamowita ta ironia, że ​​Lucid dyskutowałby o zakładzie w Arabii Saudyjskiej. Jeden z największych producentów ropy chce urozmaicić swoją działalność poprzez produkcję i sprzedaż samochodów elektrycznych. No cóż, jak już pisaliśmy, również w Europie są kraje, które wycofały się z diesla na korzyść samochodów elektrycznych.

diesel

fot. Lucid Motors / Casa Grande Arizona

Jak zamienia się diesel na elektryka?

Bloomberg poinformował, że umowę negocjują firma Lucid oraz Publiczny Fundusz Inwestycyjny Arabii Saudyjskiej zwany Public Investment Fund (PIF). Stał się on już odpowiednim udziałowcem Lucid, a plan zakłada utworzenie nowej fabryki w Jeddah, mieście z ważnym portem nad Morzem Czerwonym. To uczyniłoby z nowej fabryki fantastyczną platformę eksportową dla produktów Lucid. Oprócz Lucid Air, SUV Gravity mógłby produkować np. w nowej fabryce w Europie i Azji. Innym kandydatem do budowy zakładu jest Neom, nowe miasto budowane przez Arabię ​​Saudyjską — również w pobliżu Morza Czerwonego.

fot. Lucid Air / David Paul Morris / Bloomberg

Źródła Bloomberga podały, że dyskusje są zaawansowane, ale plany mogą się zmienić. Niezależnie od tego, gdzie byłaby taka fabryka, jasne jest, że Lucid mógłby wykorzystać drugą fabrykę, aby dotrzeć na więcej rynków niż amerykański. Przykład Tesli z Giga Shanghai pokazuje, że posiadanie więcej niż jednego zakładu produkcyjnego jest pożądane, jeśli możesz sobie na to pozwolić.

Publiczny Fundusz Inwestycyjny zaangażował się w Lucid w 2018 r. Jego warunkiem jest, że firma zbuduje „fabrykę w Arabii Saudyjskiej”. Jak na ironię, Publiczny Fundusz Inwestycyjny również inwestował w Teslę, ale w 2020 roku sprzedał wszystkie swoje udziały w firmie. Czy decyzje, jakie zachodzą w Arabii, wyprą z czasem produkcję samochodów napędzanych przez diesel, oraz benzynę?

Źródło: Bloomberg oraz Automotive News

Powiązane artykuły

0 0 Głosować
Ocena artykułu
Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze

Ta strona używa plików cookie, aby poprawić Twoje doświadczenia. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej