Peugeot e-Expert Hydrogen
Główna E-Mobilni Peugeot e-Expert Hydrogen — przyszłość motoryzacji!

Peugeot e-Expert Hydrogen — przyszłość motoryzacji!

przez Krystian Paduch
0 komentarz

Świat idzie z postępem i z technologiami. Nie inaczej jest we francuskiej firmie, która zaprezentowała Peugeot e-Expert Hydrogen. Jest napędzany nie z baterii elektrycznej a z dużo nowocześniejszej technologii wodorowej. Jakie są jego możliwości?

Jakiś czas temu opisywaliśmy w jednym z artykułów elektryczny wariant Peugeot e-Partner, który daje spore nadzieje. Jednak dla niektórych, przyszłość leży nie w samochodach napędzanych z baterii a właśnie z wodoru. Według nich jest bardziej czysty, ekologiczny, no i tankowanie nie trwa wieków. Czy faktycznie tak jest w przypadku modelu Peugeot e-Expert Hydrogen? Przyjrzyjmy mu się nieco bliżej.

Peugeot e-Expert Hydrogen

fot. Peugeot

Połączony koncern Stellantis zapowiedział dostawczy model Peugeot e-Expert Hydrogen. Dołączy on do obecnych wersji diesla i akumulatorowo-elektrycznych (Peugeot e-Expert). Wprowadzenie modelu Peugeot e-Expert Hydrogen jest odpowiedzią na produkcję Opla Vivaro-e Hydrogen, która odbyła się na początku tego miesiąca. Dane techniczne są takie same (patrz poniżej), zgodnie z wytycznymi przedstawionymi w kwietniu przez koncern Stellantis.

Peugeot e-Expert Hydrogen na próbę

Produkcja tego modelu będzie miała miejsce w Valenciennes we Francji, podobnie jak inne wersje. Następnie zostanie wykończony w Centrum Badawczo-Rozwojowym w Rüsselsheim w Niemczech. Już samo to sugeruje bardzo ograniczoną produkcję. Wygląda na to, że Stellantis po prostu przetestuje rozwiązanie wodorowe z niektórymi flotami na wybranych rynkach.

Peugeot e-Expert Hydrogen

fot. Peugeot

Zapewne potem porówna wyniki z wersjami silnikowymi oraz już świetnie sprzedającymi się pojazdami typu BEV. W zależności od wyniku, jakie uzyskają możliwe, że możemy zobaczyć produkcję seryjną na większą skalę. Wszystko oczywiście zależy od tego, jak się przyjmie on na rynku.

Peugeot e-Expert Hydrogen

fot. Peugeot

To naprawdę świetny projekt, który może dać nam ważną odpowiedź i weryfikację opłacalności wodorowych ogniw paliwowych. Czy okaże się, że sceptycy się mylą, czy może floty będą trzymać się elektrycznych samochodów dostawczych? Czas pokaże. W naszym kraju największy problem z ogniwami wodorowymi jest w dostępności stacji, które udostępniają infrastrukturę do ich tankowania. Jak już pisaliśmy, powstaną dwa punkty tankowania wodoru. To oczywiście nie rozwiązuje sprawy, ale przynajmniej daje jakąś nadzieję.

Dane techniczne

  • Całkowity zasięg: Ponad 400 km
  • Czas tankowania: 3 minuty
  • Objętość zbiornika: Trzy zbiorniki wodoru 700 bar (70 MPa), 4,4 kg wodoru, pod podłogą
  • Ogniwa wodorowe: 45 kW
  • Bateria: 10,5 kWh (bufor)
  • Zasięg na baterii: 50 km
  • Rodzaj napędu: Na przednie koła
  • Silnik elektryczny: 136 KM i 260 Nm momentu obrotowego
  • Przestrzeń ładunkowa: od 5,3 m3 do 6,1 m3
  • Ładowność: do 1100 kg
  • Uciąg: do 1000 kg
Peugeot e-Expert Hydrogen

fot. Peugeot

Firma Stellantis zaplanowała produkcję pod koniec 2021 roku. Początkowo dostępny będzie tylko we Francji i Niemczech. Czy pojawi się z czasem w Polsce? Jeśli poprawi się sytuacja stacji tankowania wodorem, możliwe, że tak. Kiedy to nastąpi? Niestety nikt nie jest w stanie tego określić.

Powiązane artykuły

0 0 Głosować
Ocena artykułu
Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze

Ta strona używa plików cookie, aby poprawić Twoje doświadczenia. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuję Czytaj więcej