Fuzja FCA-PSA zakończona — co zyskają kierowcy?
Fuzja Peugeot-Citroen (Groupe PSA) i Fiat Chrysler Automobiles (FCA) została zakończona wraz z oficjalnym ogłoszeniem nowej nazwy korporacyjnej „Stellantis”. Jakie korzyści da to obu firmom oraz samemu kierowcy?
https://web.archive.org/web/20210219153116/https://imasdk.googleapis.com/js/core/bridge3.443.0_en.html#goog_1256601971
W poniedziałek 18 stycznia, akcje Stellantis puszczono na giełdzie Euronext w Paryżu i Mercato Telematico Azionario w Mediolanie. Dodatkowo 19 stycznia odnotowano je na nowojorskiej giełdzie. W pierwszym dniu notowań w Europie cena akcji wzrosła o 8,0 procent, co dało łączną wartość przedsiębiorstwa w wysokości około 42 miliardów euro. Obie firmy po połączeniu mają teraz dwóch dyrektorów wykonawczych, Johna Elkanna (prezesa) i Carlosa Tavaresa (dyrektora generalnego). Utworzono również nowe komitety, które mają nadzorować pracę tego nowego koncernu.

Co oznacza ta nowa firma dla kierowcy?
Cóż, jako jednostka będzie produkować około 8 milionów pojazdów rocznie i generować ponad 165 miliardów euro rocznie. Czyni go to jednym z największych producentów samochodów na świecie. Dzieje się tak za pośrednictwem 14 różnych marek samochodów, w tym Peugeot i Citroen, a także Fiat, Jeep, Chrysler, RAM, Maserati oraz Opel i Alfa Romeo. Mamy nadzieję, że dla kierowców, którzy będą potencjalnymi kupcami oznacza to niższe ceny samochodów oraz samych części zamiennych i serwisu. Zapewne to połączenie zwiększy konkurencję na rynku motoryzacyjnym.

Co do samej nazwy oraz nowym logo powiedzieli z koncernu:
„Logo symbolizuje bogate dziedzictwo firm założycielskich Stellantis oraz wyjątkowe połączone mocne strony kolekcji 14 marek motoryzacyjnych nowej grupy, a także różnorodność środowisk zawodowych jej pracowników pracujących we wszystkich regionach. Wraz z nazwą Stellantis — której łaciński rdzeń „stello” oznacza „rozjaśniać gwiazdami” – stanowi wizualną reprezentację ducha optymizmu, energii i odnowienia różnorodnej i innowacyjnej firmy, zdeterminowanej, by być jednym z nowych liderów następnej ery zrównoważonej mobilności ”.
Spośród wszystkich tych marek możemy oczekiwać, że niektóre przyszłe modele pojazdów będą współdzieliły komponenty i platformy. Co więcej, oczekujemy, że będą dzielić się badaniami i rozwojem w celu optymalizacji kosztów. Zapewne niektóre marki skoncentrują się na określonych regionach rynku, podczas gdy inne prawdopodobnie pozostaną markami globalnymi. Najbliższa przyszłość pokaże jaką strategię obierze ten nowy koncern motoryzacyjny. Poniżej pokazujemy krótkie wideo z oficjalną prezentacją logo firmy.