Uncategorized

Lamborghini Miura SV — nadeszła okrągła rocznica!

Lamborghini obchodzi 50-lecie prawdopodobnie najbardziej kultowego dzieła czyli modelu Miura SV. Ostatnia wersja legendarnego obecnie projektu modelu P400 jest powszechnie znana jako pionier koncepcji supersamochodu.

Lamborghini Miura SV został po raz pierwszy zaprezentowany światu w marcu 1971 roku na stoisku Carrozzeria Bertone na targach motoryzacyjnych w Genewie. Stał obok Countach LP500, który w tamtym czasie był tylko samochodem koncepcyjnym — wizją producenta na przyszłość.

Lamborghini

fot. Lamborghini

Skrót SV oznacza Super Veloce, po włosku superszybki. Właśnie tylko 150 egzemplarzy opuściło fabrykę oraz siedzibę producenta w Sant’Agata w Bolonii. Co więcej, końcowa produkcja modelu Miura wzrosła do 741 sztuk. Główni inżynierowie Lamborghini, Giampaolo Dallara i Paolo Stanzani, powiedzieli wówczas, że rozwój SV nie byłby możliwy bez fundamentów położonych w poprzednich pięciu latach produkcji Miury.

Kultowy Lamborghini

4-litrowy silnik V12 uzyskał wzrost mocy o 15 KM w porównaniu z mniejszym rodzeństwem. Całkowitą moc zwiększono do 380 KM przy 7850 obr./min, z momentem obrotowym 400 Nm. Te dane przełożyły się na maksymalną prędkość 290 km/h. Pod spodem SV otrzymał sztywniejsze podwozie, poprawione tylne zawieszenie i 130 mm szerszego rozstawu kół. Z całą pewnością poprawiło to jego prowadzenie.

Lamborghini

fot. Lamborghini

Legendarny projektant Lamborghini, Marcello Gandini odpowiadał za oryginalny projekt P400. Z pewnością zadbał on o aktualizacje stylistyczne, poszerzenie błotników, dodanie nowego wlotu powietrza z przodu i wprowadzenie zmian w tylnych światłach.

Koniec ery zalotnych rzęs

Być może najbardziej zauważalną zmianą w stylizacji Miury SV było usunięcie kultowych „rzęs”, które otaczały reflektory pierwszych modeli. Co ciekawe, w imię oszczędności czasu produkcji, Ferruccio Lamborghini powiedział swoim pracownikom, aby nie zawracali sobie głowy nakładaniem rzęs do SV. Co ciekawe, jego osobisty egzemplarz Miury SV zachował swoje rzęsy. Z pewnością czyni go to chyba jedynym egzemplarzem na świecie z tym wyjątkowym detalem.

Lamborghini

fot. Lamborghini

Niestety, w 1973 roku, czyli dwa lata po prezentacji na Salonie Samochodowym w Genewie, ostatni gotowy do użytku Miura SV wyjechał z fabryki producenta. Wszystko po tym, jak dobiegła końca seria 150 egzemplarzy. Dwa lata po zakończeniu tego cyklu, producent stworzył ostatniego Miurę SV dla kanadyjskiego miliardera naftowego, Waltera Wolfa. Co więcej, obecnie mieści się on w Muzeum Lamborghini w Sant’Agata. Co sądzicie o tym modelu? Czy w dalszym ciągu zachwyca? Napiszcie w komentarzach.

LamborghiniLamborghini Countach LP500Lamborghini Miura SVLamborghini P400

Obserwuj nasze artykuły na Google News Naciśnij przycisk oznaczony gwiazdką (★ obserwuj)
aby być na bieżąco!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *