Mistrzostwa Extreme E — jak pojechali kierowcy?
W ostatnią sobotę i niedzielę (3,4 kwietnia) byliśmy świadkami historycznego wyścigu nazwanego Extreme E. Odbył się on na pustyni w Arabii Saudyjskiej. Dlaczego właśnie tam i którzy kierowcy zwyciężyli?
Zmiany klimatyczne powodują ogromne spustoszenia w ekosystemie na całym świecie. Szacuje się, że dostępność wody w niektórych rejonach świata spadnie o 10 do 30% w najbliższych latach. W praktyce oznacza to, że około 2,4 miliarda ludzi będzie mieszkać na obszarach, gdzie będzie bardzo częsty niedobór wody — tak jak na pustyniach. Dlatego też, aby pokazać jak poważny to problem, miejsce opisywanych Mistrzostw Extreme E odbyło się właśnie na pustyni w Arabii Saudyjskiej.
fot. David Merrett
Mistrzostwa Extreme E organizowane w tym roku, to inauguracyjny sezon serii elektrycznych wyścigów terenowych. Rywalizują w nim kierowcy z różnych stron świata. Wszystkie zespoły używają identycznych elektrycznych SUV-ów zwanych Odyssey 21. Wyprodukowane są przez firmę Spark Racing Technology. Wśród załogi znajdują się zarówno mężczyźni, jak i kobiety, którzy mają te same obowiązki.
Wyśmienici kierowcy
Mistrz Rallycrossu z 2019 r., Timmy Hansen, rozpoczął świetny start dla Andrettiego. Jednak przy bramce nr 2 na 8-kilometrowym torze ośmiu bramek został zatrzymany przez Johana Kristofferssona z Team Rosberg. Niestety Sebastian Loeb spadł na odległą trzecią pozycję. Zanim nastąpiła zmiana kierowców na ostatnie okrążenie, Rosberg X Racing utrzymywał dominujące 30-sekundowe prowadzenie od Andrettiego. Co więcej, kolejną 30-sekundową przewagą miał do zespołu X44. W ostatnim wyścigu weekendu Rosberg X Racing zmierzył się z zespołem X44 Lewisa Hamiltona i zespołem Andretti United Extreme E, należącym do szefa zespołu McLaren Racing, Zaka Browna.

Kierowca rajdowy Molly Taylor przywiózł samochód Rosberg X Racing do domu na pierwszym miejscu. Drugi na podium stanął Catie Munnings, a Andretti i Cristina Gutierrez stanęli na miejscu trzecim. Dodatkowo zespół Hamiltona zdobył maksymalnie 12 punktów po zakończeniu sobotnich kwalifikacji. Niestety, drużyna JBXE Jensona Buttona spadła na 6. miejsce po swoim występie w weekend z 17 punktami. Co więcej, Jamie Chadwick, kierowca Williamsa, nie był w stanie wziąć udziału w kwalifikacjach ani wyścigu z samochodem Veloce Racing. Był on zbyt poważnie uszkodzony po sobotnim wypadku z udziałem Stephane’a Sarrazina.
Klasyfikacja wyścigów po rundzie 1
- Rosberg X Racing – 35 punktów
- X44 – 30 punktów
- Andretti United – 28 punktów
- Acciona Sainz XE – 26 punktów
- Hispano Suiza – 20 punktów
- JBXE – 17 punktów
- ABT Cupra – 13 punktów
- Segi TV Chip Ganassi – 12 punktów
- Veloce Racing – 8 punktów
Lac Rose w Senegalu, na zachodnim wybrzeżu Afryki, będzie gospodarzem Ocean X Prix, która rozpocznie się 29-30 maja 2021 r. Będziemy informować oczywiście, jak się zakończy ta druga runda zmagań