Audi RS 3 z nową tylną osią, która wiele daje [WIDEO]
Może trudno w to uwierzyć, ale to prawda. Nowe Audi RS 3 będzie miało zapomnianą cechę od wielu lat — nadsterowność. Nazwano ten system RS Torque Splitter. Inżynierowie dopracowują nowe urządzenie w ramach przygotowań do debiutu nowego modelu w przyszłym miesiącu.
Cały mechanizm znajduje się w tylnej osi i składa się z elektronicznie sterowanego sprzęgła wielopłytkowego na każdym tylnym kole. Jego głównym zadaniem jest kierowanie mocy na koło zewnętrzne, co w efekcie powoduje popychanie samochodu za zakrętem, jednocześnie redukując skłonność do podsterowności.
Nowe możliwości Audi RS 3
Jest on w pełni zmienny i może umożliwiać „kontrolowane driftowanie” dzięki przeniesieniu 100% mocy do zewnętrznego koła podczas dynamicznej jazdy. Oczywiście wszystko to jest dostępne przy aktywowaniu odpowiedniego trybu jazdy. W związku z tym producent twierdzi, że system określa podział momentu obrotowego właśnie na podstawie wybranego trybu jazdy.
fot. Audi
Niemiecki producent Audi powiedział:
„Każde z dwóch sprzęgieł wielotarczowych ma własną jednostkę sterującą, która wykorzystuje czujniki elektronicznej kontroli stabilizacji do pomiaru prędkości kół. Inne czynniki wpływające, to przyspieszenie wzdłużne i poprzeczne, kąt skrętu, pozycja pedału gazu, wybrany bieg oraz kąt odchylenia, czyli ruch obrotowy wokół osi pionowej”.
fot. Audi
Oprócz ekscytującego nowego układu napędowego, Audi RS 3 wyposażą w zmienioną wersję słynnego pięciocylindrowego silnika turbo o pojemności 2,5 litra. Moc maksymalna pozostaje na poziomie 394 KM, ale jest dostępna w szerszym zakresie obrotów 5600-7000 obr./min. Moment obrotowy jest zwiększony do 500 Nm, ale jest dostępny w węższym zakresie obrotów 2250-5600 obr./min.
Lepszy od poprzednika
W popularnym sprincie 0-100 km/h zegar Audi RS 3 zatrzymuje się w zaledwie 3,8 sekundy. W poprzednim modelu było to 4,1 sekundy. Prędkość maksymalna ograniczono do 250 km/h, ale kupujący będą mogli wybrać opcję do 280 km/h. Jednak z pakietem RS Dynamic wzrasta do 290 km/h.
Co sądzi o swoim aucie producent? Krótko stwierdził:
„Audi RS 3 jest najlepszy w swojej klasie pod względem przyspieszenia i prędkości maksymalnej”.
Sprężyny i amortyzatory usztywniono, a wysokość jazdy obniżono o 10 mm w porównaniu z S3. Amortyzatory MacPhersona są używane z przodu ze specjalnymi łożyskami obrotowymi. Nowe RS 3 wyposażono również w opracowany na zamówienie progresywny układ kierowniczy o zmiennym współczynniku przełożenia.
fot. Audi
Pełny debiut Audi RS 3, w wersji sedan i Sportback, odbędzie się 19 lipca. Także czekając na oficjalną premierę, zachęcamy do obejrzenia wideo poniżej.