BMW X5 – testy nowej technologii przyszłości!
BMW rozpoczęło testowanie „prawie standardowych” modeli BMW X5 wyposażonych w układ napędowy z wodorowymi ogniwami paliwowymi na europejskich drogach. Mają nadzieję na zbadanie, jak jego czysty układ napędowy, podwozie i systemy elektroniczne zachowają się podczas normalnej eksploatacji.
Flota wyspecjalizowanych BMW X5 jest wyposażona w konfigurację silnika elektrycznego o mocy 374 KM. Co ciekawe, BMW korzysta z ogniw paliwowych dostarczanych przez Toyotę. To nie pierwszy raz, kiedy ci dwaj giganci samochodów łączą siły. Podpisali już umowę w 2012 roku na modele Z4 i Suprę.
fot. BMW
Zastosowany w BMW X5 układ napędowy to oryginalne komponenty BMW. Gdy wodór łączy się z tlenem, reakcja chemiczna wytwarza około 160 KM energii elektrycznej. Potem jest ona przekształcana i wykorzystywana przez silnik elektryczny. Na końcu magazynują ją w zestawie akumulatorów.
Wodór w BMW X5 zgromadzono w zbiornikach z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem węglowym. Wytrzymują one ciśnienie do 700 barów i mieszczą do 6 kg wodoru. BMW twierdzi, że te zbiorniki można napełnić w jakieś cztery minuty i zapewniają „kilkaset kilometrów” zasięgu. Z całą pewnością po testach drogowych uda się uzyskać konkretne dane dotyczące zasięgu.
fot. BMW
BMW twierdzi również, że możemy spodziewać się kolejnej powtórki programu „I Hydrogen NEXT” pod koniec 2022 roku. Frank Weber, szef rozwoju BMW, powiedział o tym programie w oświadczeniu:
„Technologia wodorowych ogniw paliwowych może być atrakcyjną opcją dla zrównoważonych układów napędowych – zwłaszcza w większych klasach samochodów. Właśnie dlatego testy drogowe samochodów zbliżonych do standardowych z układem napędowym z wodorowymi ogniwami paliwowymi są ważnym kamieniem milowym w naszych wysiłkach badawczo-rozwojowych”.
fot. BMW
Jak więc widać, coraz ciekawiej wygląda sytuacja rozwoju technologii wodorowych w motoryzacji. Mamy nadzieję, że BMW za niedługo przekaże nam konkretne informacje, jak wypadły testy w Europie.